Mocowanie ładunku:

 

Transport samochodowy spedycja to obecnie jedna z prężniej rozwijających branż w naszym kraju. Przygotowując samochód do trasy należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu ładunku (złe zabezpieczenie ładunku było w zeszłym roku powodem kilkudziesięciu wypadków na naszych drogach) zagrożenie jest realne nie tylko dla kierowcy ale wszystkich uczestników na drogach.

Ustawodawca nakłada na kierowcę obowiązek bezpiecznego zabezpieczenia ładunku art. 61 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Ustęp 3. mówi, że „ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia (.)” ale tak naprawdę nie reguluje w jaki sposób i jak to zabezpieczenie ma się odbywać. Kierowcy często ponaglani napiętymi terminami dostarczenia towaru nie są w stanie dopilnować dobrego zabezpieczenia przewożonych towarów.

 


 

 

Czym zamocować ładunek:

 

PASY

Czym mocować ładunek ? Nadal najbardziej popularne do mocowania są pasy, łańcuchy oraz coraz bardziej popularne stają się maty. Tu należy podkreślić że do mocowania ładunku kupujemy tylko sprawdzone produkty posiadające oznaczenia oraz etykiety kontrolne. W przypadku pasów na etykiecie musi być podana norma EN 12195-2 (podanie tylko norm ISO nie gwarantuje jakości pasów napinających). Kupując sprawdzone produkty nie kierujmy się ceną a jakością należy bowiem pamiętać że od tego jak zamocujemy ładunek odpowiadamy my i zarówno stan techniczny pojazdu jest tak samo ważny jak sposób i jakość zamontowania zabezpieczenia przewożonego ładunku.

Obecnie na pasach mocujących spotykamy oznaczenia:

LC – zdolność mocowania
SHF – maksymalna siła napięcia
STF – nominalna siła napięcia

ŁAŃCUCH

Norma jaką powinien spełniać odciąg łańcuchowy to EN 818-2:1996.

MATY

Maty, coraz częściej stosowana pomoc podczas zamocowania ładunku są wykonane ze specjalnego materiału zwiększającego tarcie pod ładunkiem co dodatkowo zabezpiecza ładunek przed przesuwaniem się podczas jazdy.

STALOWE LINY

Liny stalowe powinny spełniać normę EN 12385-4 stosujemy je do zabezpieczania ciężkich ładunków zazwyczaj o ostrych krawędziach, czyli wszędzie tam gdzie nie sprawdzi się zwykły pas napinający.

Oznaczenia lin wyglądają następującą

CS – maksymalne obciążanie robocze
BL – siła zrywająca
MSL – największa dopuszczalna siła jaką można obciążyć dany element

Dodać jeszcze należy że obecnie na rynku mamy w sprzedaży liny dostępne o średnicy od 8 do 40 mm.


 

Jakie akcesoria wybierać.

 

W naszym asortymencie znajdą Państwo również akcesoria dodatkowe. Szczególną uwagę przykładamy na jakość sprzedawanych narzędzi oraz akcesoriów do samochodów ciężarowych. Należy pamiętać że zakupiony markowy sprzęt daje nam nie tylko bezpieczeństwo użytkowania ale jakość i zadowolenie z kolejnych lat jego stosowania. Nie jest wyobrażalne że kupując np. łańcuchy na koła puszczają one po kilku metrach przejechania od ich założenia. Jeżeli szukają Państwo narzędzi zapraszamy też do naszego sklepu internetowego.